неділя, 29 березня 2015 р.

Тематичні контрольні роботи з української літератури. 8 клас.



Тематична контрольна робота№1 «Вступ. Українські історичні пісні. Пісні Марусі Чурай»
І варіант
Початковий рівень
1. Герой якої історичної пісні очолив боротьбу з панами в Умані і здобув слави: 
а) Морозенко («Ой Морозе, Морозенко»); б) Б. Хмельницький («Чи не той то хміль»);
в) М. Залізняк
  («Максим козак Залізняк»);г) І. Сірко («Та, ой, як крикнув же козак Сірко»).
2. Художній образ — це: а) особлива форма естетичного освоєння світу, при якій зберігається його предметно-чуттєвий характер, його цілісність, життєвість, конкретність; б) зв’язок уявлень коли одне з них у людській свідомості викликає низку інших; в) зображення письменником у художньому творі людини з властивими їй індивідуальними рисами; г) зображення в літературному творі зовнішнього вигляду, пози, рухів, виразу обличчя людини, її одягу, взуття тощо.
3. В якій пісні Марусі Чурай героїня розмірковує над власним щастям? а) «Ой не ходи, Грицю»; б) «На городі верба рясна»; в) «Засвіт встали козаченьки»; г)  «Віють вітри, віють буйні».
Середній рівень
4. Що сталося з Морозенком («Ой Морозе, Морозенко), коли він потрапив у полон?
5. Куди вирушив І. Сірко («Та, ой, як крикнув же та козак Сірко») зі своїм військом?
6. Яким було життєве кредо Устина Кармалюка («За Сибіром сонце сходить»)?
Достатній рівень
Виконайте одне із завдань:
7. Обґрунтуйте, чому героїня твору «Ой не ходи, Грицю» отруїла свого коханого.
8. Як ви вважаєте, чому Т. Шевченко назвав Устина Кармалюка («За Сибіром сонце сходить») славним лицарем? Наведіть переконливі аргументи.
9. Дослідіть, що сприяло перемозі козаків під керівництвом Максима Залізняка над ворогом («Максим козак Залізняк»). Свої спостереження вмотивуйте.
Високий рівень
10. Напишіть твір-мініатюру на одну з тем:
 -«Моя улюблена українська історична пісня».
- «Книга — дзеркало життя».
ІІ варіант
Початковий рівень
1. В якій історичній пісні згадується битва під Жовтими Водами? а) «Максим козак Залізняк»; б)  «Чи не той то хміль»; в) «За Сибіром сонце сходить»; г) «Зажурилась Україна».
2. Пісня — це: а) художній твір усного походження про вигадані та фантастичні події; б) великий твір переважно героїчного змісту; в) короткий фольклорний або літературний розповідний твір повчального характеру, орієнтовний переважно на алегоричну форму доведення змісту етичних цінностей буття; г) словесно-музичний твір ліричного або ліро-епічного характеру, мелодійний за своїм інтонаційним малюнком...
3. Пісня, яка присвячена боротьбі українського народу проти панської Польщі та султанської Туреччини в другій половині ХVІІ ст.: а)  «Ой Морозе, Морозенку»;
б) «Максим козак Залізняк»; в) «Зажурилась Україна»; г) «Та, ой, як крикнув же та козак Сірко».

Середній рівень
4. Від чого застерігав народ Богдана Хмельницького перед битвою («Чи не той то хміль»)?
5. В якому злочині була звинувачена Маруся Чурай?
6. За що народ возвеличив Максима Залізняка («Максим козак Залізняк»)?
Достатній рівень
Виконайте одне із завдань.
7. Доведіть, що козак Морозенко («Ой Морозе, Морозенко») є народним героєм.
8. Обґрунтуйте, яким чином прислів’я «Хто сам у злиднях плаче, той і другого недолю бачить» пов’язане з ідейним змістом пісні «За Сибіром сонце сходить».
9. Вмотивуйте, чому в народі кажуть: «Книга вчить, як на світі жить».
Високий рівень
10. Напишіть твір-мініатюру на одну з тем.
 -«Славні лицарі, захисники рідної України».
- «За що шанує народ пісні Марусі Чурай».
ІІІ варіант
Початковий рівень
1. Устим Кармалюк, герой пісні «За Сибіром сонце сходить», очолив: а) боротьбу українського народу проти ляхів; б) козацькі походи на Жаботин, Умань; в) повстанський загін проти поміщиків; г) підпільний рух на Україні.
2. Пісня, яку на західноукраїнських землях виконують навіть під час поховання видатних людей, віддаючи їм останню шану: а) «Зажурилась Україна»; б) «Максим козак Залізняк»; в) «Чи не той то хміль»; г)  «Ой Морозе, Морозенку».
3. Легендарна історія життя Марусі Чурай дала поштовх до написання літературного твору якої письменниці? а) Л. Українки; б) К. Малицької; в) О. Сенатович; г) Л. Костенко.
Середній рівень
4. Про що просив синок матінку, вирушаючи у військовий похід («Засвіт встали козаченьки»)?
5. З чим пов’язана журба України («Зажурилась Україна»)?
6. Стисло опишіть результати битви козаків під керівництвом Максима Залізняка («Максим козак Залізняк») з ворогом.
Достатній рівень
Виконайте одне із завдань:
7. Поясніть назву історичної пісні «Чи не той то хміль».
8. Чи можна виправдати злочинні дії героїні твору Марусі Чурай «Ой не ходи, Грицю»? Відповідь вмотивуйте.
9. Як, на ваш погляд, з якою метою І. Сірко пропонує козакам виїхати до хана у гості («Та, ой, як крикнув же та козак Сірко»)?
Свої міркування обґрунтуйте.
Високий рівень
10. Напишіть твір-мініатюру на одну з тем:
-  «Історична пісня — минуле українського народу».
-«Мужність і непоборність героїв народних пісень».
Тематична контрольна робота №2«Народні думи»
І варіант
Початковий рівень (за кожне питання — 1 бал)
1. Дума — це: а) художній твір усного походження про вигадані та фантастичні події;
б) невеликий за обсягом оповідний художньо-публіцистичний твір, у якому зображено дійсні факти, події й конкретних людей; в) великий пісенно-розповідний  (ліро-епічний) твір, переважно героїчного змісту; г) короткий фольклорний або розповідний твір повчального характеру, орієнтований переважно на алегоричну форму доведення змісту.

2. Куди виїхав пан турецький на «роковий день Великдень» («Маруся Богуславка»)?
а) на ярмарок; б) в Богуслав; в) до губернатора; г)  до мечеті.

3. Спів-плач Ярославни у творі «Слово про похід Ігорів» порівнюється з: а) соловейком;
б) жайворонком; в)  зозулею;  г) шумом вітру.

Середній рівень (за кожне питання — 1 бал)
4. Про яких князів згадується у «Слові про похід Ігорів»?
5. За що підлягала покаранню брати, герої народної думи «Буря на Чорному морі»?
6. Чим закінчується дума «Маруся Богуславка»?
Достатній рівень (за питання — 0–2 бали)
Дайте відповідь на одне з питань.
7. Обґрунтуйте, чому Маруся Богуславка відмовилася повернутися з невільниками додому.
8. Висловіть свої припущення стосовного того, як автор «Слова…» ставиться до князя Ігоря. Наведіть переконливі арґументи.
9. Як ви вважаєте, чому під час бурі брати залишилися живими («Буря на Чорному морі»)?
Високий рівень (за питання 0–4 бали)
Напишіть твір-мініатюру на одну з поданих тем:
10. «Кобзарі — співці вільного життя».
11. «Воїни-захисники рідної землі у "Слові…”».
12. «Маруся Богуславка: зрадниця чи патріотка?» (за одноіменною думою).
ІІ варіант
Початковий рівень (за кожне питання — 1 бал)
1. Сучасним виконавцем народних дум вважається: а) О. Вересай; б) Г. Гончаренко;
в) В. Нечема;  г) М. Кравченко.

2. Про яку землю згадується у думі «Буря на Чорному морі»? а) Дніпровську; б) Кодацьку; в) Межигірську; г) Грабську.
3. Від якого ворога захищав князь Ігор землю Руську («Слово про похід Ігоря»)?
а) Хазарів; б) печенігів; в) половців;  г) варягів.

Середній рівень (За кожне питання — 1 бал)
4. Визначте негативні і позитивні риси характеру князя Ігоря («Слові про похід Ігорів»).
5. Про що просить звільнених козаків Маруся, героїня народної думи «Маруся Богуславка»?
6. Чому під час бурі загинув «чужий-чужениця» («Буря на Чорному морі»)?
Достатній рівень (за питання — 0–2 бали)
Дайте відповідь на одне з питань.
7. Доведіть, що Самійло Кішка — герой, який здатний пожертвувати власним життям заради волі рідного краю.
8. Вмотивуйте, що було причиною невдалого походу князя Ігоря («Слово про похід Ігоря»).
9. Чому, на ваш погляд, Ярославна, героїня твору «Слово про похід Ігоря», є узагальненням жінок землі Руської?
Високий рівень (за питання 0–4 бали)
Напишіть твір мініатюру на одну з поданих тем:
10. «Найстрашніше — це зрада Батьківщині, рідному народові» (за вивченими народними думами).
11. «Моє ставлення до князя Ігоря, героя поеми «Слово про похід Ігоря».
12.  «…Бо хто матір забуває, Того Бог карає» (за народною думою «Буря на Чорному морі»).
ІІІ варіант
Початковий рівень (за кожне питання — 1 бал)
1. Кого від себе брати, герої думи «Буря на Чорному морі», «стременами одпихали»?
а) Мати; б) сестру; в) батька; г) сусіда.

2. Хто є автором драми про Марусю Богуславку? а) І. Нечуй-Левицький;
б) М.Старицький;  в) Б. Грінченко; г) С. Воробкевич.

3. Князь, який протиставляється Ігорю («Слово про похід Ігорів»): а) Всеволод;
б) Ярослав; в) Святослав;  г) Володимир.

Середній рівень (за кожне питання — 1 бал)
4. До яких сил природи звертається Ярославна по допомогу («Слово про похід Ігорів»)?
5. Назвіть відомих виконавців народних дум.
6. Що допомогло братам-грішникам залишитися живими («Буря на Чорному морі»)?
Достатній рівень (за питання — 0–2 бали)
Дайте відповідь на одне з питань.
7. Чим, на ваш погляд, була зумовлена буря на Чорному морі в одноіменній думі? Наведіть переконливі докази.
8. Дослідить, яким чином «Слово про похід Ігорів» пов’язаний з усною народною творчістю.
9. Як ви вважаєте, чому в розвитку подій «Слова про похід Ігорів» природа відіграє важливу роль? Відповідь обґрунтуйте.
Високий рівень (за питання 0–4 бали)
Напишіть твір мініатюру на одну з поданих тем:
10. «Золоте слово Святослава — основна думка "Слова про похід Ігорів”».
11. «Любов до вітчизни — одна з найбільших людських чеснот» (за вивченими творами).
12. «Дума — жанр фольклору, який містить у собі дух епохи незламного покоління»
Тематична контрольна робота №3«Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко»
I варіант
Початковий рівень
1. Поезія Т. Шевченка, в якій бездіяльність людська порівнюється зі сном: а) «Ой три шляхи широкії»; б) «Думи мої, думи мої»; в) «Мені однаково, чи буду»; г)  «Минають дні, минають ночі».
2. У творі Лесі Українки «Давня весна…»: а) передається любов до природи рідного краю як вияв патріотизму письменниці; б) поетеса засуджує своїх сучасників, які лише тужать над недолею рідного краю, але нічого не роблять для поліпшення його становища;
в) висловлюється думка про те, що любов і пошана до рідного слова завжди жила в помислах українського народу; г)  возвеличується краса весняної природи, за сприяння якої людина забуває про свою хворобу, самотність.

3. Твір І. Франка «Іван Вишенський» присвячений: а) Т. Шевченку; б) всім православним; в) А. Кримському; г) М. Павлику.
Середній рівень
4. Що було посаджено матір’ю, жінкою сестрою після того, кого коли брати залишили рідну домівку (Т. Шевченко «Ой три шляхи широкії»)?
5. Стисло опишіть проводи І. Вишенського до Афонської печери. (І. Франко «Іван Вишенський»).
6. Чого пране ліричний герой поезії Т. Шевченка «Минають дні, минають ночі…»?
Достатній рівень
7. Виконайте одне із завдань: а) Дослідіть, із якою метою І. Франко у творі «Іван Вишенський» використав художній вимисел. Відповідь аргументуйте. б) Яким чином Леся Українка в поемі «Давня казка» намагається визначити роль поетичного слова в житті суспільства. Наведіть переконливі приклади із твору. в) Чому байдужість, на думку Т. Шевченка,— це найстрашніше, що може бути в житті (за твором Т. Шевченка «Минають дні, минають ночі…»)?
Високий рівень
8. Напишіть твір-мініатюру на одну із запропонованих тем: а) «Не поет, у кого думки не літають вільно в світі (за твором Лесі Українки «Давня казка»); б) «Люди — господарі своєї долі» (за творчістю І. Франка, Т. Шевченка); в) «…дай жити, серцем жити і людей любити» (за творами Т. Шевченка).
II варіант
Початковий рівень
1. Поезія Т. Шевченка «Думи мої, думи мої» написана поетом у: а) Орській кріпості  (1847 р.); б) В’юнищах (1845 р.); в) казематі (1847 р.); г) Петербурзі (1846 р.).
2. Визначте назву твору поетичних рядків Лесі Українки: Прилинув вітер, і в тісній хатині Він про весняну волю заспівав, А з ним прилинули пісні пташині, І любий гай свій відгук з ним прислав. а) «Хотіла б я піснею стати»; б) «Давня весна»; в) «Ви щасливі, пречистії зорі»; г)  «Давня казка».
3. За жанровою спрямованістю твір І. Франка «Іван Вишенський» — це поема:
а)  соціально-психологічна; б) соціально-побутова; в) соціальна; г) психолого-філософська.

Середній рівень
4. Кого стосується звернення «Прилітайте ж, мої любі…» у творі Т. Шевченка «Думи мої, думи мої»?
5. Чому героїня твору Лесі Українки «Ви щасливі, пречистії зорі» прагне стати зорею?
6. Яким чином І. Вишенський потрапив до печери у скалі (І. Франко. «Іван Вишенський»)?
Достатній рівень
7. Виконайте одне із завдань: а) Як на ваш погляд, чим викликано те, що Т. Шевченко розмірковує над власною долею, долею України, кожною людиною на землі (за творами Т. Шевченка)? б) Дослідіть, як у творі Лесі Українки «Давня весна» відтворений гармонійний зв’язок людини з природою. Свої спостереження узагальніть. в) Із чим, на вашу думку, пов’язано рішення І. Вишенського провести останні роки життя в усамітненні, перебуваючи в печері? Надайте власну оцінку бажанню героя твору
І. Франка «Іван Вишенський».

Високий рівень
8. Напишіть твір-мініатюру на одну із запропонованих тем: а) «Сам я вільний і ніколи не зламав чужої волі» (за твором Лесі Українки «Давня казка»); б) «Хто не належить Вітчизні своїй, той не належить людству» (за творами Т. Шевченка, І. Франка). в) «Мої роздуми під час читання поеми І. Франка "Іван Вишенський”».
III варіант
Початковий рівень
1. Грубе придушення національного руху, розгром Кирило-Мефодіївського товариства спричинило появу вірша Т. Шевченка:а) «Ой три шляхи широкії»; б)  «Мені однаково, чи буду»; в) «Минають дні, минають ночі»; г) «Думи мої, думи мої».
2. Сутичка народного поета з всевладним графом Бертольдом щодо захисту інтересів трудящих у творі Лесі Українки «Давня казка» є:а) розв’язкою; б) розгортанням подій; в) експозицією; г) кульмінацією.
3. Події у творі І. Франка «Іван Вишенський» відбуваються:а)  у XVII ст.; б) на початку XVI ст.; в) у кінці XV ст.— початку XVI ст.; г) у середині XIX ст.
Середній рівень
4. У чому полягає основна думка твору І. Франка «Іван Вишенський»?
5. З якою метою лірична героїня поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати» прагнула стати музичним твором?
6. До чого герой твору Т. Шевченка «Мені однаково, чи буду» не висловлює власну байдужість?
Достатній рівень
7. Виконайте одне із завдань.
а) Дослідіть внутрішній стан героя твору І.Франка «Іван Вишенський», коли він отримав листа від козаків. Відповідь обґрунтуйте.
б) Як ви вважаєте, в чому виявляється зростання антагонізму: поет — Бертольд, Бертольд — народ (за твором Л. Українки «Давня казка»)? Відповідь узагальніть.
в) Доведіть, що у творі «Мені однаково, чи будуть …» Т. Шевченко розмірковує про загрозу відродження України. Наведіть переконливі аргументи.
Високий рівень
8. Напишіть твір-мініатюру на одну із запропонованих тем: а) «Улюблена поезія Лесі Українки»; б) «Самостійність — це слабкість чи обдумане рішення» (за твором І. Франка «Іван Вишенський»); в) «Любіть Україну у сні й наяву, Вишневу свою Україну…» (за творчістю Т. Шевченка та І. Франка).
Тематична контрольна робота №4 «Світ української поезії: В. Сосюра, Б. Олійник, В. Підпалий, І. Малкович»
І варіант
Початковий рівень
1. Визначте назву твору за цитатою і його автора: «Візьму собі землі окраєць, Піду блукати по світах,— Хай тільки вітер завиває В моїх розхристаних слідах…
а) В. Сосюра, «Сад»;
б) Б. Олійник, «Вибір»;
в) В. Підпалий, «Запросити»;
г)  І. Малкович, «Музика, що пішла».
2. Яке із пропонованих визначень відповідає ямбу — віршовому розміру, що складається з:
а) трискладових стоп з наголосом на першому складі;
б) трискладових стоп з наголосом на другому (середньому складі);
в) двоскладових стоп з наголосом на другому складі;
г) з двоскладових стоп з наголосом на першому складі.
3. «Васильки» В. Сосюри — за жанром це лірика:
а)  інтимна;
б) філософська;
в) пейзажна громадянська.
Середній рівень
4. До кого звертається В. Сосюра у творі «Любіть Україну!»?
5. Хто є переможцем у творі Б. Олійника «Ринг»?
6. Що означає буква є (І. Малкович «Свічечка букви Ї»)?
Достатній рівень
Виконайте одне із завдань:
а) Дослідіть, яким чином у творі Б. Олійника «Вибір» вирішується проблема вічного життєвого вибору. Свої спостереження узагальніть.
б) Охарактеризуйте образ України у творчості В. Сосюри.
в) Дайте власну оцінку думкам В. Підпалого у вірші «Тиха елегія» про мову, народ, його сучасне і майбутнє.
Високий рівень
8. Напишіть твір-мініатюру на одну з поданих тем:
1) «Янгол не впаде з плеча» (за однойменним твором І. Малковича).
2) «Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну» (за творчістю В. Сосюри).
3) «Не помились у правильності обраного шляху» (за твором В. Підпалого «Запросини»).
ІІ варіант
Початковий рівень
1. Визначте назву твору за цитатою і його автора: «Йде в ніде, в невороття, Йде лелійно, як дитя, І жене його у спину Сірий маятник життя…»:
а)  І. Малкович «Із янголом на плечі»;
б) Б. Олійник «Ринг»;
в) В. Підпалий «Тиха елегія»;
г) В. Сосюра «Васильки».
2.Віршовий розмір, що складається з двоскладових стоп з наголосом на першому складі, називається:
а) ямбом;
б)  хореєм; 
в) анапестом;
г) дактилем.
3. Вірш, який став причиною найгостріших звинувачень поета в націоналізмі:
а) В. Сосюра «Сад»;
б) В. Сосюра «Любіть Україну»;
в) Б. Олійник «Ринг»;
г) Б. Олійник «Вибір».
Середній рівень
4. Чому була несправедливою боротьба суперників на рингу (Б. Олійник «Ринг»)?
5. З чим порівнюються васильки (В. Сосюра «Васильки»)?
6. Про що було останнє питання до ліричного героя поезії В.Підпалого «Тиха елегія»?
Достатній рівень
7. Виконайте одне із завдань.
а) Як на вашу думку, чому сад (В. Сосюра «Сад») не скорився злій долі, а натомість, долаючи труднощі, зазеленів, зашумів, заряснів?
б) Вмотивуйте, від чого залежить життєвий вибір кожного, через що це є вічною проблемою (за твором Б. Олійника «Вибір»).
в) Через що, на Ваш погляд, може статися так, що «можуть настати і такі часи, коли нашої мови не буде пам’ятати навіть найменший соловейко» (за твором І. Малковича «Свічечка букви Ї»)?
Високий рівень
8. Напишіть твір-мініатюру на одну із тем:
а) Мова — це глибина тисячоліть (за твором І. Малковича «Свічечка букви Ї»).
б) «Підступність і честь на рингу» (за твором Б. Олійника
«Ринг»).
в) «Свою Україну любіть. Любіть її… (за творчістю В. Сосюри).
ІІІ варіант
Початковий рівень
1. Визначте назву твору за цитатою і його автора: «Його рубали, а він рас! На місці зрубаного дуба Росли нові…І навіть хмиз Угору дерся!»:
а) Б. Олійник «Вибір»
 б) І. Малкович «Музика, що пішла;
в) В. Сосюра «Сад»;
г) В. Підпалий «Запросили».
2. За жанром поезія Б. Олійника «Вибір» — це лірика:
а) філософська;
 б) інтимна;
в) громадянська;
 г) пейзажна.
3. Вірш, який написаний письменником під впливом однойменної народної пісні:
а) В. Сосюра «Васильки»;
б) В. Підпалий «Тиха елегія»;
в) І. Малкович «Музика, що пішла»;
г) Б. Олійник «Ринг».
Середній рівень
4. Герой поезій Б.Олійника «Ринг», у якого честь є секундантом.
5. Де знаходилися золоті весла (В.Підпалий «Запросини»)?
6. З яким проханням звертається невідомий до янгола наприкінці твору (І.Малкович «Із янголом на плечі»)?
Достатній рівень
7. Виконайте одне із завдань.
а) Порівняйте героїв твору В. Підпалого «Запросини» і І. Малковича «Із янголом на плечі». Відповідь узагальніть.
б) Дослідіть, яким чином одвічна боротьба добра і зла простежується в поезії Б. Олійника «Ринг». Відповідь обґрунтуйте, посилаючись на зміст твору і власний життєвий досвід.
в) Як ви вважаєте, в чому виявляється щирість патріотичних почуттів ліричного героя у вірші В. Підпалого «Тиха елегія». Наведіть переконливі аргументи.
Високий рівень
8. Напишіть твір-мініатюру на одну з тем:
а) «Твій життєвий вибір» (за творами Б. Олійника, В. Підпалого).
б) «Відчуваю й усвідомлюю, яка це красива й легка мова (за творчістю І. Малковича).
в) «Дзвін шабель,пісні, походи, Воля соколина Тихі зорі, ясні води — Моя Україна» (за творами В. Сосюри).
Тематична контрольна робота №5 
"Національна драма (І. Карпенко-Карий). З української прози (Коцюбинський, Назарук, Дрозд)"
І варіант
Початковий рівень
1. Визначте назву твору, автора і героя, якому належить фраза: «Як їв борщ та кашу, так і їстиму, як мазав чоботи дьогтем, так і мазатиму, а зате всю землю навкруги скуплю»:
а) Остапу Мандриці (М. Коцюбинський, «Дорогою ціною»); б) Михайлу Решету (В. Дрозд, «Ирій»); в) Герасиму Калитці  (І. Карпенко-Карий, «Сто тисяч»); г) Стефану Дропану (О. Назарчук, «Роксоляна»).
2. Комедія — це:
а) невеличкий епічний твір (різновид оповідання), характерними ознаками якого є незвичайна життєва подія, напружений розвиток дії й несподівана розв’язка; героїв небагато, увага зосереджена на розкритті переживань і настроїв дійових осіб, як правило, відсутні описи; б) епічний твір середнього розміру, в якому змальовано життя одного чи кількох героїв упродовж тривалого або важливого за подіями часу; займає проміжне місце між оповіданням і романом; в) драматичний твір (п’єса), у якому характери, конфлікти, звички, дійові особи постають у смішних комічних формах; г) невеликий твір, в якому один актор виконує кілька ролей, змінюючи свою зовнішність або перевтілюючись у різні образи.
3. Якої масті був кінь Шептало, повернувшись до стайні після прогулянки (В. Дрозд, «Білий кінь Шептало»)?
а) Сірої; б) білої; в) бурої; г) сріблястої.
Середній рівень
4. Стисло опишіть, за яких обставин загинула Соломія (М. Коцюбинський, «Дорогою ціною»)?
5. Яким чином Невідомий обдурив Калитку (І Карпенко-Карий, «Сто тисяч»)?
6. Стисло опишіть, як Настя Лісовська потрапила у гарем до Сулеймана Пишного (О. Назарук, «Роксоляна»)?
Достатній рівень
7. Виконайте одне із завдань:
а) Доведіть, що на образах Остапа і Соломії (М. Коцюбинський, «Дорогою ціною») втілено волелюбність українського народу. Наведіть переконливі приклади з твору.
б) Обґрунтуйте фразу, яка стосується Герасима Калитки, головного героя комедії І. Карпенка-Карого «Сто тисяч»: «Земля — його мета, гроші — його засіб».
в) Як ви вважаєте, як спромоглася українська дівчина-бранка досягти такого високого становища в Османській імперії (О. Назарук, «Роксоляна»)?
Високий рівень
8. Напишіть твір-мініатюру на одну з тем:
а) «Вінець нев’янучої слави Роксоляна» (за повістю О.Назарука «Роксоляна»).
б) «Свобода і неволя у твору В. Дрозда "Білий кінь Шептало”».
в) «Без душі легше, як без грошей» (за комедією І. Карпенка-Карого «Сто тисяч»).
ІІ варіант
Початковий рівень
1. Визначте назву твору, автора і героя, якому належить фраза: «Втечу… Піду за Дунай, може, ще там люди не пособачились…»
а) Роману (І. Карпенко-Карий, «Сто тисяч»); б) Остапу  (М. Коцюбинський, «Дорогою ціною»); в) Степану (В. Дрозд, «Білий кінь Шептало»); г) Ібрагіму (О. Назарук, «Роксоляна»).
2. Драматичними називають такі твори, в яких:
а) життя і характер героїв розкрито через вчинки й розмови  (діалоги й монологи) дійових осіб. Такі твори здебільшого призначені для постановки на сцені. б) поєднують у собі ознаки епосу і лірики;в) письменник передає почуття, переживання, думка, настрої людей, викликані певними життєвими обставинами. г) автор у розповідно-описовій формі змальовує події, людей і їх вчинки. Такі твори здебільшого пишуться прозою.
3. Улюблена тема розмов Калитки (І. Карпенко-Карий, «Сто тисяч»):
а) земля; б) дочки Пузиря; в) гроші;  г) одруження Романа.
Середній рівень
4. Через що кінь Шептало втік від Степана (В. Дрозд, «Білий кінь Шептало»)?
5. Що означало слово «Хуррем!» для Роксоляни (О. Назарук, «Роксоляна»)?
6. Стисло опишіть, за яких обставин загинула Соломія (М. Коцюбинський, «Дорогою ціною»).
Достатній рівень
7. Виконайте одне із завдань.
а) Що, на вашу думку, висміює І. Карпенко-Карий у творі «Сто тисяч»? Які засоби комічного він при цьому застосовує?
б) Чим, на ваш погляд, повість О. Назарука «Роксоляна» є актуальною у наш час? Наведіть переконливі аргументи.
в) Дослідіть, як в повісті «Ирій» В. Дрозд з’єднує химері давньої народної небилиці із щедрим внутрішнім світом нашого сучасника-підлітка.
Високий рівень
8. Напишіть твір-мініатюру на одну з тем:
а) «Михайло Решето — борець за людяність, добро і красу» (В. Дрозд, «Ирій»).
б) «Кожен народ має таку владу, якої заслуговує» (О. Назарук, «Роксоляна»).
в) «Кохання, заради якого варто померти» (за повістю М. Коцюбинського «Дорогою ціною»).
ІІІ варіант
Початковий рівень
1. Визначте назву твору, автора і героя, якому належить фраза: «Як кожна людина, так і кожне плем’я має своє призначення, тверде і невмолиме, котрого не об’їхати ні конем на землі, ні судном по морю»:
а) Ібрагіму (О. Назарук, «Роксоляна»); б) Абдуллагу  (О. Назарук, «Роксоляна»); в) Сулейману (О. Назарук, «Роксоляна»); г) Остапу (М. Коцюбинський, «Дорогою ціною»).
2. Трагікомедія — це твір:
а)  драматичний; б) гумористичний; в) ліро-епічний; г) епічний.
3. Герой народний нісенітниць Михайло Решето дечим нагадує:
а) телевізійного гумориста; б) циркового клоуна; в) козаків-героїв співомовок С.Руданського; г) Мюнхаузена.
Середній рівень
4. Як цигани врятували життя Остапу (М. Коцюбинський, «Дорогою ціною»)?
5. Чому Герасим Калитка (І. Карпенко-Карий, «Сто тисяч») не дав дружині коней, щоб та з’їздила до церкви?
6. Через що коні недолюблювали Шептала (В. Дрозд, «Білий кінь Шептало»)?
Достатній рівень
7. Виконайте одне із завдань:
а) У чому, на ваш погляд, виявилася мудрість, кмітливість, рішучість, винахідливість Роксоляни, ставши султаншею? Наведіть конкретні приклади, факти з твору О. Назаренко «Роксоляна».
б) Як ви вважаєте, яке значення має український гумор для розкриття ідейного змісту твору В. Дрозда «Ирій»? Відповідь обґрунтуйте.
в) Чому на думку М. Коцюбинського, мрії Остапа і Соломії про вільне життя були химерними («Дорогою ціною»)?
Високий рівень
8. Напишіть твір-мініатюру на одну з тем:
а) «Проблема кохання і служіння народові в історичній повісті О. Назарука "Роксоляна”». б) «Звіряча жадоба до багатства» (за комедією І. Карпенка-Карого «Сто тисяч»).
в) «Добро і зло у повісті В. Дрозда "Ирій”».
Тематична контрольна робота №6«Український гумор і сатира
(В. Самійленко. Є. Дудар)»
І варіант
Початковий рівень
1. Антитеза — це:
а) короткий виклад змісту, характеристики книги, статті, рукопису;б) стилістична фігура протиставлення явищ, предметів, хараткерів, посилює змістове й емоційне звучання твору; в) стилістичний прийом включення в текст художнього твору загальновідомого виразу; г) повторення однакових або близьких звуків у віршових чи прозових рядках, що надає творам певної виразності.
2. Вірш В. Самійленка, який користувався незмінною популярністю серед студентської молоді завдяки своїй гострій викривальній спрямованості:
а) «На печі»; б) «Патріот Іван»; в) «Ельдорадо»;  г) «Патріоти».
Середній рівень
3. Чим третій хлопчик відрізнявся від першого і другого (В. Самійленко, «Патріоти»)?
4. Як суд вирішує долю простої людини винної і безвинної (В. Cамійленко, . 5.Сатира — це:
а) основний засіб вираження смислових і емоційних особливостей висловлюваного; виявляється в послідовній зміні складників інтонації; б) розділ літературознавства, що здійснює аналіз, дає оцінку й тлумачення змісту творів сучасної літератури, визначає їх місце в житті суспільства, окремого колективу; в) образний вираз, суть якого полягає у зменшенні розмірів, сили, значення зображуваного явища, підсилює виразність мови; г) вид художньої літератури у прозі чи віршах, де зображення здійснюється через різні осміювання, критику всього негативного.
6.Доведіть, що справжній патріот (В. Cамійленко, «Патріоти») — той, хто сидить склавши руки, а бореться за краще життя, захищає народні інтереси.

Достатній рівень
7. Виконайте одне із завдань:
а)  Дослідіть, що засуджує В. Самійленко у творі «Ельдорадо»? Які художні засоби при цьому він застосовує?
б) Як ви вважаєте, з якою метою В. Самійленко у вторі «Патріоти» висміює псевдопатріотів?
Високий рівень
8. Напишіть твір-мініатюру на одну із тем:
а) «Хто є справжнім патріотом?» (за твором В. Cамійленка «Патріоти»);
б) «Сміх — великий санітар» (за творчістю В. Самійленка, Є. Дударя);
ІІ варіант
Початковий рівень
1. Іронія — це:
а) доброзичливий сміх, спрямований на викриття певних вад людського характеру чи недоладності у житті людей, їх поведінці; б) троп, що полягає в навмисному перебільшенні певної ознаки явища, події з метою надати зображувальному більшої виразності, загостреності; в) стилістична фігура: послідовне послаблення чи, навпаки, нагнітання порівнянь, образів, епітетів та інших художніх засобів; г) троп: приховане кепкування, глузування; також уживання слова в протилежному значенні.
2. У вірші «Патріоти» В. Cамійленко висміює:
а) неробство; б) шахрайство; в) цнотливість; г) безчестя
Середній рівень
3. Через що третій хлопчик не висловив думку щодо своєї безталанної України (В. Cамійленко, «Патріоти»)?
4. Як шануються багатії за їх заслуги у країні Ельдорадо (В. Cамійленко, «Ельдорадо»)?
5.Чому, на вашу думку, В. Cамійленка вважають майстром гумористично-сатиричної поезії? Наведіть переконливі аргументи.
6. Визначте, що таке гумор і сатира. Які засоби творення гумору і сатири вам відомі?
Достатній рівень
7. Виконайте одне із завдань:
а) З якою метою В. Cамійленко у вірші «Ельдорадо» застосовував форму сатиричного куплета? Відповідь обґрунтуйте.
б)Поясніть значення вислову із твору В. Самійленка «Патріоти»:«бачив душею Вкраїну».   
Високий рівень
8. Напишіть твір-мініатюру на одну з тем:
«Це так, як дихати – любити Батьківщину» (за твором  В.Самійленка)
 «Сатира — своєрідне дзеркало» (за творами В. Cамійленка,
Є. Дудара).


Немає коментарів:

Дописати коментар