неділя, 12 лютого 2017 р.

Фразеологія

Переглянути


Контрольна робота з теми «Фразеологія»
10 клас
Профільний рівень
І варіант
1.     Позначте рядок, у котрому є речення з фразео­логізмом:
 а) Скидає Київ животворний сон з плечей своїх, тумана­ми укритих.
б) На другий день уже було відомо, що чортяка мене не вхопить, бо я вночі ні разу не бухикнув.
в) Аж ось вигулькнула з кущів світла коса на спині.
г) В той день пізнє сонце ще розливаю повітрям чер­воні та жовті фарби.
2.Позначте рядок, у котрому сполучення слів не є фразеологізмом:
а) туманити голову;    б) присолоджувати язика;
в) співати лазаря; г) викинути з хати; д) м'яти боки.
3.Укажіть рядок, у якому сполучення слів не є фра­зеологізмом:
 а)  важка рука;    б) набита рука;
 в) міцна рука;      г) надійна рука; д) права рука.
4.Визначте рядок, у якому записані лише фразео­логізми:
  а) розводити руками, кидати в піт, дивитися крізь оку­ляри;
  б) намозолити ногу, перевертати душу, валити через пень колоду;
  в) розводити вогонь, берегти як зіницю ока, носити воду коромислом;
  г) мати голову на в'язах, гладити по ручці, пороти гарячку;
  д) тинятися по білому світу, читати між рядками, прави­ти теревені.
5.Позначте рядок, де правильно пояснено значення фразеологічного звороту блоха на аркані:
а) невеличка річ;               б) хто-небудь легко дістає, здійснює щось;
в) нічого немає, пусто;     г) прихована небезпека;
д) підступна людина.
6.Позначте рядок, у котрому подано закінчення фра­зеологічного звороту, що починається словом уско­чити і має значення недоладно, не так, як треба, сказати чи зробити що-небудь:
      а) як риба в невід;      б) у мак;        в) в халепу;
      г) вище халяв;            д) в зашморг.
7.Знайдіть фразеологічний зворот, який є синонімом до слова хизуватися:
      а) впадати у вічі;            б) розв'язати губу;
      в) лити воду на млин;    г) гнути кирпу;     д) за пояс заткнути
8.Знайдіть зворот, який є антонімом до фразео­логізму влучити в саме око:
а) вилетіти з голови;          б) тягнути за язик:
   в) душі не чути;                 г) розв'язати руки;      д) дати маху.
9.Укажіть рядок, у якому фразеологічні звороти си­нонімічні:
 а) гратися з вогнем - грім би мене вдарив;
 б) як з клоччя батіг - як із дишла гармата;
  в) каламутити воду - виводити з ладу;
г) глузд за розум завертає - заговорити іншою мовою;
д) туман застелив очі - з кам'яним лицем.
10.Укажіть рядок, у котрому фразеологічні звороти антонімічні:
  а) зціпивши зуби - і пальцем не поворухнувши;
  б) витати в хмарах - лічити піщинки на долівці;
   в) заганяти голки в серце - солодити душу;
   г) не видавиш слова - язик без кісток;
   д) хоч до рани приклади - ні риба ні м’ясо.
11.Знайдіть фразеологічні звороти - синоніми:
а) ганяти вітер вулицями;        б) баламутити голову;
в) спробувати перо;                  г) краяти серце;
д) давати горобцям дулі;         е) прилипати до рук;  є) ханьки м'яти.
12. Установіть відповідність між частинами фразеологізмів:
а)  адамові;                       1)стовпи;
б)  авгієві;                         2)поля;
в) геркулесові;                 3)бочки;
г) гадесові;                       4)діти;
                                          5) стайні.
13. Установіть відповідність між фразеологізмами і їхніми значеннями:
а) до нових віників;          1) дуже холодно;
б) хоч вовків ганяй;          2) дуже душно;
в) хоч сокиру вішай;         3) дуже багато;
г) хоч греблю гати;           4) дуже швидко;
                                            5) дуже довго.
14. Установіть відповідність між фразеологічними синонімами:
а) гнути бандигу;               1) спопеляти очима;
б) влазити в душу;              2) на гречку переганяти;
в) вставляти клепки;          3) втиратися в довіру;
г) годувати бебехами;        4) ляпати язиком;
                                              5) вибивати дур.

ІІ варіант
1.Визначте речення, що містить фразеологізм:
     а) Гаптує вечір жовтим шовком блакитні килими, а чорний пень зробився вовком, повившись у дими.
б) Настає вечір, і лізе на небо червоний місяць.
     в) Студений вітер б'є в холодні вікна, і олов'яний важко дише став.
г) Андрій зійшов на ґанок і, завмираючи серцем, натис­нув на клямку...
2.Визначте, яке сполучення слів не є фразео­логізмом:
     а) бити різками;        б) спопелити очима;
     в) кривити душею;   г) сипати дотепами; 
     д) читати між рядками.
3.Укажіть рядок, у якому сполучення слів не є фра­зеологізмом:
 а) важка рука;    б) набита рука;
    в) міцна рука;    г) надійна рука; д) права рука.
4. Позначте рядок, у котрому всі сполучення слів є фразеологізмами:
    а) гострий язик, твердий горішок, світла голова;
    б) чорна година, уторована дорога, французька вимова;
    в) осине гніздо, смертна година, варений рак;
    г) жовта пляма, друге дихання, глупа північ;
    д) битий козир, царський дім, наріжний камінь.
5.Укажіть рядок, у якому правильно пояснено зна­чення фразеологічного звороту знаходити сокиру під лавкою:
а) викривати для себе те, що для інших давно відомо;
б) починати діяти відверто;
 в) розказувати всю правду про що-небудь;
 г) суворо когось покарати;
 д) запобігти ганебному вчинку.
6.Укажіть, який фразеологічний зворот має значен­ня швидко побігти:
         а) утнути до гапликів;   б) ввіритися ногам;
         в) у піт вдарити;             г) вдатися до крайнощів; д) одягнути вуздечку.
7.Укажіть фразеологічний зворот, який є синонімом до слова заснути:
а) потупити очі;   б) врізати дуба;    в) напустити  мару;
г) обернутися темним боком;           д) комарика придавити.
8.Позначте зворот, який є антонімом до фразео­логізму як на лопаті вивіз:
   а) як в око вліпив;      б) як на дріжджах;
   в) як горіхи лущити;  г) як язиком злизало;
   д) як гора з плечей звалилася.
9.Визначте рядок, у якому фразеологічні звороти не є синонімами:
     а) як бабак свисне, як на долоні волосся виросте, як ви­росте трава на помості;
б) хоч віником мети, хоч з гармати стріляй, хоч кіл на го­лові теши;
     в) хоч вовком вий, хоч криком кричи, хоч з мосту та в воду;
г) де козам роги правлять, де Макар телят пасе, де і пе­рець не росте;
д) як чумацька воша, як свиня в дощ, як порося на орчику.
10.Позначте рядок, у котрому фразеологічні звороти антонімічні:
    а) як муха крилом зачепила - як корова язиком злизала;
    б) як у дзвони дзвонити - як у воду дивитися;
     в) як кіт наплакав - як за гріш маку;
г) як з білої гарячки - як з голодного краю;
д) шилом юшки вхопити - камінь з душі звалити.
11Виберіть фразеологічні звороти - синоніми:
а) закон не писаний;        б) циганка надвоє ворожила;
в) зняти камінь з серця;   г) як сказати;    д) волам хвости крутити;
е) вилами по воді писано; є) закрутити веремію.
12. Установіть відповідність між частинами фразеологізмів:
а) гордіїв;                                    1) горб;
б) дамоклів;                                2) вузол;
в) прометеїв;                               3) ковчег;
г) ноїв;                                         4) меч;
                                                     5) вогонь.
13. Установіть відповідність між фразеологізмами і їхніми значеннями:
а) хоч обіддя гни;                      1) вродливий;
б) самі вуха та губи;                 2) дуже стомлений;
в) як викручена ганчірка;         3) дуже товстий, дебелий;
г) очі вбирає;                              4) неприємний;
                                                     5) дуже худий.
14. Установіть відповідність між фразеологічними синонімами:
а) як у карася вовни;                 1) як листу на дереві;
б) як зірок на небі;                    2) як хап ухопив;
в) як водою змило;                    3) як рак на мілині;
г) як Сіркові муху з’їсти;         4) як дурному з гори бігти;
                                                    5) як з цапа молока.


Варіант 1.
1. У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?
А.    Читати повість, стримано засміятися, перейти вулицю, довести додому.
Б.     Кінець уроку, пекти картоплю, відчинені двері, гнути залізо.
В.     Легкий хліб, переливати з пустого в порожнє, брати воду, засипати вугілля.
Г.     Пекти раків,прикусити язика,западати в душу, писана красуня.
2.У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?
А.    Пасти задніх, ґав ловити, зуб за зуб, правити теревені.
Б.     Кров з молоком, від серця відлягло, упасти духом, рукою подати.
В.     Ні пари з уст, мов у рот води набрав, тримати язик за зубами, грати в мовчанку.
Г.     Зривати маску, відкривати очі, хоч у вухо бгай, майстер на всі руки.
3. Який фразеологізм є антонімічним до інших?
А.    Одним світом мазані.
Б.     Одного гніздечка птиці.
В.     Не з нашої парафії.
Г.     Два чоботи — пара.
4.Укажіть рядок фразеологізмів власне українського походження:
А.    Манна небесна, гордіїв вузол, хоч греблю гати, намилити шию.
Б.     Гарбуза дістати, не до жартів, до булави треба голови, світ макітриться.
В.     Альфа і омега, вовк в овечій шкурі, два боки однієї медалі, сіль землі.
Г.     Ідея фікс, дамоклів меч, у голові джмелі літають, як корова язиком злизала.
5. Позначте рядок, у якому правильно розкрито значення фразеологізму гордіїв вузол:
А.    Постійна смертельна небезпека.
Б.     Спеціальний спосіб зав'язування мотузки.
В.     Один із прийомів вільної боротьби.
Г.     Дуже складна, заплутана справа.
6. Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «розірвати дружні стосунки»:
А.    Розбити глек.
Б.     Набити оскому.
В.     Вбити клин.
Г.     Міряти на свій аршин.
7.     Назвіть авторів перших українських лексикографічних праць.
А
. Л. Зизаній, П. Беринда.
Б
. Б. Грінченко.
В
. Л. Полюга, С. Головащук.
Г
. В. Бусол
8.Укажіть речення, в якому вжито фразеологізм.
А Кажу вам правду велику: краще буде Содомові й Гоморрі в день страшного суду, ніж вам, що відреклися й плюнули на матір свою (У. Самчук).

Б Були такі випадки, що рибалка стрибав у воду, щоб ухо­пити коропа руками. Шубовсь! В одежі, в чоботях, з кар­топлею в торбинці... Даремно! (Остап Вишня).

В Це він має на увазі ті сріблясті літаки, що ними вилискує степ полігонний, та тих командирів, що часом звідтіля заїжджають до нього і шанобливо здоровкаються за руку, і не тільки тому, що він знатний чабан та вміє, як ніхто, варити кашу, а найбільше за розум вони поважають ста­рого (О. Гончар).

Г В Україні в часи середньовіччя у шкільній науці теж пану­вала латина (А. Коваль).
9.В орфографічних словниках представлено:
А
. Нормативне написання.
Б
. Літературну вимову.
В
. Пояснення лексичного значення слова.
Г
. Синоніми слова.
10.Укажіть вид наведених фразеологізмів (фразеологічні єдності, фразеологічні зрощення, фразеологічні сполучення, фразеоло­гічні вирази) та з'ясуйте їх значення.
Брати участь; пекти раків; дихати на ладан; насупити брови;
купити кота в мішку.
11.Доберіть до кожного слова синоніми-фразеологізми.
Плакати, соромитися, червоніти.
12.Складіть діалог з поданими фразеологізмами.Буря у склянці води, лебедина пісня, коронний номер.
Варіант 2.
1. У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?

А Ґав ловити, пасти задніх, розбити глек, альфа і омега.

Б Від серця відлягло, дістати по шапці, чужа праця, відчи­нені двері.

В Братися за розум, писати вірші, іти до школи, наламати хвоста.

Г Перейти вулицю, душа не на місці, не бачити смаленого вовка, не бачити друга.

2.У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?
 А Нестися високо вгору, сісти на мілину, терпець урвавсь,лізти на мед.

Б Брехні справляти, замилювати очі, напускати туману,дзвін великий лить.
 В Нуль без палички, пальці гризти, підставляти ногу, жити одним днем.

Г Збити з пантелику, теревені правити, облизня піймати, грати дурня.
3.Який фразеологізм є антонімічним до інших?
 А Кожен кулик своє болото хвалить.
Б У чужій хаті і борщ добріший.
В На чужому коні й їздиться краще.
Г Чуже краще свого, своє варте буряка гнилого.
4.. Знайдіть рядок фразеологізмів з античної міфології:
А.    Гордіїв вузол, за царя Панька, в очах зеленіє, вмивати руки.
Б.     Сізіфова праця, танталові муки, ахіллесова п'ята, геркулесові стовпи.
В.     Ноїв ковчег, земля обітованна, до булави треба голови.
Г.     Журба сушить, тягар на душі, аж за вухами лящить.
5.. Позначте рядок, у якому правильно розкрито значення фразеологізму надягати овечу шкуру:
А.    Мати лагідний, неконфліктний характер.
Б.     За жодних умов не втручатися у конфліктну ситуацію.
В.     Під маскою доброзичливості приховувати підлі наміри.
Г.     Віддавати перевагу одягові з овечого хутра.
6.Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «відмовляти кому-небудь при сватанні»:
А.    Набивати ціну.
Б.     Пасти пташок.
В.     Впіймати ґаву.
Г.     Дати гарбуза.
7.Назвіть перші українські лексикографічні праці.
А «Словник української мови» Б. Грінченка.
Б «Лексис-ь» Л. Зизанія та «Лексикон» П. Беринди.

В «Словник української мови» в 11 томах.
 Г «Великий тлумачний словник сучасної української мови».
8.Укажіть речення, в якому вжито фразеологізм.
А Ніжно вплітається в гомін Дніпра добре і щире Шевчен-кове слово (Б. Скомаровський).
Б Люблю я в рідному краю веселі співанки пташині.
В Палав «Собор» — палали й інші кращі твори, трагічно ламалися під тим вогнем долі окремих літераторів.
 Г Чому чужі тривоги нам зелені? Біду чужу не візьмемо руками. О люди добрі, чуєте чи ні? Ви не носіть за пазу­хою камінь (Г. Рибцуник).
9.У тлумачних словниках представлено:
А Нормативне написання.  Б Літературну вимову.
В Пояснення лексичного значення слова.  Г Синоніми слова.
10.Укажіть вид наведених фразеологізмів (фразеологічні єдності, фразеологічні зрощення, фразеологічні сполучення, фразеоло­гічні вирази) та з'ясуйте їх значення.
Пасти пташок; дуба врізати; серце — не камінь; прикусити язика; біла ворона.
11.Доберіть до кожного слова синоніми-фразеологізми. Любити, бігти, втомитися.
12.Складіть діалог з поданими фразеологізмами.
Розмотати клубок, нитка Аріадни, хитрий лис .
.

1 коментар: