субота, 24 жовтня 2015 р.

Завдання для олімпіади з української мови та літератури



Завдання І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
2015-2016 н.р.
7 клас
Українська мова
1.    Поясніть значення фразеологізмів.
Мов на духу, передати куті меду, не в тім’я битий, витати в хмарах, співати лазаря, ні живий ні мертвий, дати на горіхи, мов сіль в оці.
(4 бали)
2.    Правильно запишіть слова.
Піз..ній, пр..глядаючис.., пр.. міс..кий, не(вже), (не)повторність, П(п)окрова, П(п)р..чорномор..я, пр..голомшити, безриб..я, бл..зен..ко, гіл..ці, не(добрий), а злий.                                                                    (3 бали)

3.    Утворити всі форми майбутнього часу дієслів:
Танцювати, радіти,  шукати, вивчати, запросити, спиратися, летіти.
                                                                                                                (5 балів)

4.    Поставте розділові знаки, підкресліть дієприкметникові звороти.
Освітлена місяцем шхуна стояла непорушно на водній поверхні. Вітрила зафарбовані сонцем схожі були на рожеві крила чайок. Заграв  зарум’янився Дніпро злегка покритий свіжим туманцем. Осріблені  місяцем гори блищать. Каміння вкрите товстим прогнилим шаром листя було м’яке  як подушка.                                                                    ( 5 балів)
5.    Написати твір-мініатюру «Останній подих осені»                      (12 балів) 

Українська література
1.  Доповніть речення  епітетами й порівняннями.                    (2 бали)
·      … хмари пливли, наче …
·      … клен губив … листя, ніби…
·      … колоски шелестіли, мовби …
·      … краплини роси вигравали на сонці … барвами, як …

2.   Дайте коротку відповідь. (8 балів)
1.                     Хто про що сказав?
«… ніби розсипане намисто з перлів, що перекочуються з місця на місце й мерехтять, приваблюючи своїм блиском». (1б.)
2.                     У чому полягає своєрідність будови коломийок? Проілюструйте прикладом. (1б.)
3.                     Який художній засіб яскраво виражений у рядках? (1б.)
Стоїть явір над водою, в воду похилився.
На козака пригодонька – козак зажурився.
4.                     Суспільно - побутові пісні – це… (1б.)
5.                     За жанровою тематикою суспільно-побутові пісні поділяються на…                                               (1б.)
6.                     Назвіть:
А) види мистецтва (1б.)
Б) функції мистецтва (1б.)
7.                     Іван Франко мав близько ста псевдонімів та криптонімів. Назвіть деякі з них (не менше 4). (1б.)

3.     Установіть відповідність. (3б.)

А)
«Беркути додержують слова навіть ворогові й зрадникові»
1
Мирослава
Б)
«Усе ж таки життя краще, ніж смерть!»
2
Максим Беркут
В)
«Хвиля його смерті буде й моєю смертю»
3
Захар Беркут
Г)
«Раз мати родила, раз і гинути прийдеться»
4

5
Бурунда-бегадир

Тугар Вовк











А)
«Ой на горі да женці жнуть»
1
Бурлацька
Б)
«Ой у степу криниченька»
2
Наймитська
В)
«Да йшов козак з Дону»
3
Стрілецька
Г)
«Ой матінко-зірко»
4
Козацька


5
Чумацька
Із коломийок
А)
Файка
1
Стержень люльки
Б)
Ворок
2
Хвалько
В)
Величайко
3
Мотузка
Г)
Цибух
4
Люлька


5
Мішок

4.      Зробіть ідейно-художній аналіз пісні     (6б.)
Стоїть явір над водою, в воду похилився
Стоїть явір над водою, в воду похилився;
На козака пригодонька – козак зажурився.
Не хилися, явороньку, ще ж ти зелененький;
Не журися, козаченьку, ще ж ти молоденький!
Не рад явір хилитися, вода корінь миє!
Не рад козак журитися, так серденько ниє!
Ой приїхав з України козак молоденький,-
Оріхове сіделечко, ще й кінь вороненький.
Ой поїхав на чужину та там і загинув,
Свою рідну Україну навіки покинув.
Звелів собі насипати високу могилу,
Звелів собі посадити червону калину:
- Будуть пташки прилітати, калиноньку їсти,
Будуть мені приносити з України вісті.
8 клас
Українська мова
1.     Запишіть слова у дві колонки:
1)  ті, що пишуться через дефіс;
2)  ті, що пишуться разом.                                                                   
 (4 бали)
Осінньо/зимовий, електро/дуга, людино/любний, обороно/здатний, світло/райдужний, пів/століття, жовто/блакитний, люлі/люлечки, буро/зелений, старо/київський, українсько/англійський, прем’єр/міністр, льодо/сховище, рано/рано, в’їдливо/глузливий, знічено/розгублений.
2.     Поясніть значення слів адреса, адрес, адресат, адресант.           
 (4 бали)
3.     Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки.     
 (3 бали)
От стеляться розложисті як скатерть зелені левади. Густа як руно трава й дрібненька тонісінька осока доходять до самої  води. Дівчина мов маківка. Дощ линув як з відра. Хлопці говорили майже як дорослі. Шуми вітре шуми буйний на ліси на гори.
4.     Відредагуйте  словосполучення.                                                     
 (5 балів)
Доказав теорему, не мішай писати, вірна відповідь, зустрічаються помилки, бувші випускники, переверніть сторінку, розкрийте зошит, закривайте двері, пляшка води, купіть рубашку.
5.     Скласти речення зі словами, щоб в одних вони були як вставні, в інших – як члени речення:
Може, правда, кажуть, на жаль, напевне.                                          
 (5 балів)
6.     Складіть діалог на тему «Пори року»                                          
 (12 балів)

Українська література
1.    Підберіть максимальну кількість епітетів до слів сміх, день, земля,людина.                                                                                                
(2 бали)
2.    Дайте відповіді на запитання
1.У чому популярність пісень Марусі Чурай? Назвіть їх.                (2 бали)
2. Про звитяжну боротьбу козаків з турецько - татарськими нападниками розповідається у піснях…                                                                      (1бал)
3. Назвіть персонажів українських історичних пісень.                       (1бал)
4. Маруся Богуславка заслуговує на повагу чи зневагу? Обґрунтуйте свою думку.                                                                                                       (1 бал)
5. Назвіть функції літератури.                                                                (1 бал)
      3. Напишіть строфу вивченої пісні. Визначте віршовий розмір, риму, римування.                                                                                                       
 (4 бали)
      4. Спростуйте або доведіть твердження «Народна пісня - злет душі людської»                                                                                                     
 (12 балів)
Українська мова
9 клас
І. Напишіть твір-мініатюру на тему «Преславне українське слово звучить у серці у моїм, бо мова – хліб, а не полова: я чув її із уст батьків»
(Г. Позняк).
У тексті твору використайте складносурядне й складнопідрядне речення.                                                                
  ( 14 балів)                                                              

ІІ. Запишіть речення, розставте пропущені розділові знаки, надпишіть над кожним словом частину мови, побудуйте його структурну схему, зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням).
            Моя осіння туга лагідна і ніжна крізь срібло згаслих вечорів пливе як лебідь білосніжний у смутку тихому покинутих ставів (Ю.Клен).     (4 бали)

ІІІ.  Про який вид словників іде мова? Ці словники подають нормативне (загальноприйняте) написання слів. Слова в них розміщуються за алфавітом і з позначенням наголосів.                                                                                                                     
 (1 бал)
ІV. До поданих фразеологізмів доберіть синонімічні слова чи словосполучення                                                                                      (5 балів)
хоч греблю гати                                                  
замилювати очі                                                   
кілком впоперек горла
ні кола ні двора
покласти зуби на   полицю.

V. Відредагуйте речення.
Батько сьогодні облисив Петрика.
Я хотів би навчитися гітарити.
Вибачте, що я написав не дуже дбало.
А як приємно всякій жінці в свято восьме березня отримати в подарунок букет із усяких квіток.                                            (4 бали)

VІ. Виконайте тестові завдання.
Завдання 1-10 мають по п’ять варіантів відповідей, із яких лише одна правильна. Виберіть правильну відповідь, позначте  її.
1. Позначте рядок слів, які не утворюють синонімічний ряд
А  відверто, неприховано, явно, виразно, наочно
Б  гострозорий, гостроокий, бистроокий, зіркий, окатий
В  всесвіт, космос, макрокосмос, довкілля, світобудова
Г  ласка, ніжність, пестощі, милування, голублення
Д  веселити, забавляти,  розважати, тішити, звеселяти
2. Позначте рядок, у якому значення  фразеологізму визначено неправильно
А  шукати себе – виявляти, визначати  власне покликання
Б  у Бога теля з’їсти – провинитися в чомусь
В  сунутися зі своїми козами на торг – виявляти небажану ініціативу
Г  шукати вчорашнього дня – марно сподіватися повернути щось
Д  Слати язик під ноги – бути занадто говірким
3. Позначте речення, у яких однорідні члени речення є підметами (розділові знаки пропущено)
А Давно вже наша пісня полонила і словом і мелодією світ
(І. Редчиць).
Б  Хто не чував пісень по селах вечорами то жартівливих то сумних?
(М. Чернявський).
В  І славлять піснею життя птахи дерева люди (М. Луків).
Г Наш край багатий піснями легендами музикою танцями
(З підручника).
Д  Пісні злітають над Карпати в херсонських котяться степах
(М. Рильський).
4. Позначте речення, у якому між однорідними членами не потрібно ставити кому (розділові знаки пропущено)
А  Працею людина і сильна і красива.
Б  Людина славна не словами а ділами. 
В  Господарський хліб не білий але ситний.
Г  У будень чи в неділю лінивому безділля.
Д  На роботі умліває біля миски упріває.
5. Позначте речення, у  якому узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення (розділові знаки пропущено)
А Притлумлюй у собі найменші ознаки слабкої волі вередливість дратівливість сльозливість самолюбство (В. Сухомлинський).
Б  За війну страшніші деякі речі боягузтво зрадництво егоїзм
(Е. Хемінгуей).
В  Жадібність нехтування власною гідністю розумова зашкарублість усе це призводить до вивищення матеріальних інтересів над духовними (Дмитро Лихачов).
Г  Найяскравішим виявом безсмертя народного духу є поєднання двох стихій сліз і сміху трагічного й комічного болю й надії 
(П. Загребельний).
Д Усім відомі риси українського менталітету людяність співчутливість почуття справедливості товариськість і совість
(Л. Пастушенко).
6. Позначте складносурядне  речення, між частинами якого не потрібно ставити кому (розділові знаки пропущено)
А  Оце вже й цвіт осипавсь на калині і стали птаству гори затісні
(Є. Титкайло).
Б  Шипшина вбралась у коралове намисто і літо бабине вплелось між намистин (Є. Гуцало).
В  Внизу був луг і з нього вітер ніс  такі розкішні пахощі (І. Франко).
Г У мене одразу похололо всередині і нашорошилися вуха
(М. Стельмах).
Д  Ми на білий світ рвемося повсякдень і повсякчас і живе маленький Моцарт змалку в кожному із нас (В. Шукайло).
7. Укажіть, у якому з речень пропущено тире між підметом і присудком.
А  Я сирота з Вільшаної…(Т.Шевченко).
Б  Жити Вітчизні служити (Нар. тв.).
В  Хто по морю плавав, тому калюжа не страшна (Нар. тв.).
Г  Кров людська не водиця… (М.Стельмах).
Д  Місто наше невелике.
8. Позначте рядок, у якому всі слова пишуть із префіксом при-
А  пр..будівок, пр..вабливий, пр..права, пр..солодити
Б  пр..вітність, пр..докучливий, пр..власнений, пр..чісувати
В  пр..вчитися, пр..співування, пр..старкуватий, пр..д’явник
Г  пр..ладдя,  пр..поважний, пр..темнений, пр..голубити
Д  пр..яр’я, пр..зупинений, пр..мудрість, пр..швартуватись.
9. Позначте рядок, у всіх словах якого явище спрощення позначається на письмі
А  протес..ний, пес..ливий, улес..ливий, мес..ник
Б  радіс..ний, щас..ливий, проїз..ний, перс..ні
В  сер..це, добровіс..ний, аген..ство, мас..ний
Г  президен..ський, навмис..не, ненавис..ний, тиж..невий
Д  швидкіс..ний, контрас..ний, облас..ний, хрус..нути
10. Позначте речення, у якому виділене слово потрібно писати з великої літери.
А  Холоне в бокалі цикорій, (П, п)етрів  розквітає батіг (Д. Кремінь).
Б А все збувається, збувається, немов (Ш, ш)евченків заповіт
(Д. Кремінь).
В  Мені хтось душу тихо взяв за плечі – заговорив (Ш, ш)опенівський ноктюрн (Л. Костенко).
Г Час – великий мастак розрубувати (Г, г)ордієві вузли людських стосунків (О. Писемський).
Д  Ось звіробій – (І, і)ванова крівця (Є. Гуцало).

Українська література
І. Дайте відповідь на запитання:
1. Види родинно-побутових пісень…;
2. Основними етапами українського весілля є…;
3. Хто такий Іван Вишенський? Його внесок у літературу?
4. Чому Києво-Печерський Патерик вважається пам’яткою житійної літератури?
5. З якого року ведеться хронологічний виклад у літописі «Повість минулих літ»?
6. Назви перші друковані книги в Україні. Що тобі про них відомо?
7. Притча - це…
8. Що таке шкільна драма? Відповідь ілюструй конкретним прикладом.
                                                                                                              (8 балів)
ІІ. Заповни паспорт твору, з якого узято такі рядки:



Ой коню мій вороненький.                                                       
Товаришу мій вірненький!
Не плач, коню, надо мною.
Не бий землі під собою.
Біжи, коню, дорогою,
Степовою широкою.
Та прибіжи під батьків двір,
Та вдаришся об частокіл.
Як прибіжиш під ворота,
Стукни – грюкни коло плота.
Вийде сестра – розгнуздає.
Вийде мати – розпитає…


1.Назва твору.
2.Літературний рід і жанр.
3. Тема, мотиви твору.
4. Образи, зображені в творі.
5.Особливості строфічної будови.

6.Римо-ритмічні особливості мови твору.
7.Різноманіття художніх засобів у фрагменті та творі.                    (7 балів)



ІІІ. Напиши твір на одну із тем «Важливість ідей самопізнання та гармонії зі світом Г.Сковороди для становлення особистості»; «Роль християнського віровчення в духовному житті українського народу»                           (12 балів)

10 клас
Українська мова
І. Напишіть твір-роздум (обсяг – до 2 сторінок) «Я єсть народ, якого правди сила ніким звойована ще не була». Для доведення власної думки сформулюй аргументи (не менше двох), наведи приклади з української літератури. У тексті використай два складні безсполучникові речення. Познач ці речення хвилястою лінією.                                                                                                            (14 балів)
ІІ. Запиши речення, вставивши (за потреби) замість крапок відповідні літери, розкривши дужки, знявши риски та розставивши пропущені розділові знаки. Побудуй структурну схему синтаксичної одиниці. Виконай повний синтаксичний розбір (підкресли члени речення, надпиши над кожним словом частину мови, дай загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням).
        Як мала у тебе сила то (с/з)/гуртом єднайся ти (в/у)/купі більш..  зроб..ш  діла  шви..ше дійдеш до м..ти.                                                 (6 балів)

ІІІ. Відредагуй речення і запиши їх.
      1.Зверніться по цьому адресу. 2. У яку ціну хліб? 3. Учитель попросив відкрити зошит. 4. Зустрічаємося завтра без чверті десять.                  (2 бали)
ІV. Виконай завдання, дотримуючись чіткості та лаконічності у висловленнях.
      1.Від поданих іменників утвори і запиши прикметники на –ськ(ий).
 Прага, чех, казах, Калуш, Бахмач, словак, Париж, турист, дивак, Збараж.
      2.Добери до запозичених слів українські відповідники і запиши їх.
Фініш, афіша, конкурс, шосе, горизонт.
      3.Запиши іменники у формі давального відмінка однини. Підкресли букви, які позначають приголосні звуки, що чергуються.
Ольга, Марічка, Ївга, дочка, муха.
     4.У яких словах на місці риски треба ставити апостроф?
Тьм/яний, верб/я, дзв/якнути, грав/юра, Лук/яненко, бур/я, св/ященник.
     5.Які з поданих числівників мають правильну відмінкову форму?
Семисот, вісьма, дев’яностами, трьома, п’ятьом, сіма, п’ятидесятьма, вісімдесятьома, сімохсот, дев’ятистами.
    6.Чому слова неславити і не славити пишуться по - різному?          
 (6 балів)

10 клас
Українська література
І. Дайте відповідь на запитання:
1) Дати визначення понять: натуралізм, реалізм, романтизм. (3 бали)
2) Чому «Кайдашева сім’я» за жанром визначається як соціально-побутова повість - хроніка?(1 бал)
3) Кому адресована посвята роману Панаса Мирного  та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»(1бал)
4) Пояснити значення вислову «Феномен сім’ї Тобілевичів».(1 бал)
5) Назвіть сучасні періодичні видання, в яких висвітлюється розвиток літератури. (1 бал)
6) Які засоби творення комічного використав Іван Нечуй – Левицький у творі «Кайдашева сім’я»?(2 бали)
7)    Поясни поняття «жанри драматичних творів». Відповідь ілюструй прикладами з літератури 70-90-х років ХІХ століття.(2 бали)

ІІ. Заповни паспорт твору:
Красо первісна
Золотить осінь куполи дерев
Пливе за обрій журавлина пісня.
В траві пожухлій посеред узлісся
Спинився клен жовтавий, ніби лев.

Прозоро так. Шипшина догора,
У виярку струмок сріблом дзвінкоче,
На глоді майорить гніздо сороче,
І тиша тиш. І серце завмира.

Красо первісна! Світоньку ясний!
Земля і небо, луки і озера,
І пізні квіти, мов павині пера,
І понад битим шляхом ясени.

Це все моє. Віднині і довіку.
Побережи ж його, двадцятий віку! 
                                                           Д. Кононенко
1. Літературний рід і жанр.
2. Тема.
3. Мотиви твору.
4. Образи.
5. Ідея.
6. Строфа (особливості її будови).
7. Римо-ритмічні особливості мови поетичного твору.
8. Різноманіття художніх засобів у творі.     ( 9 балів)
ІІІ. Напиши твір на тему «Немає вищої святині, ніж чисте сяйво доброти». На підтвердження своїх аргументів використай приклади із творів, зі змістом яких відбулося знайомство на уроках української літератури.                (12балів)

11 клас
Українська мова
І. Напиши твір-роздум «Чи варто сьогодні обирати професію за покликанням?» у публіцистичному стилі, використовуючи складні речення з різними видами зв’язку. Познач два такі речення хвилястою лінією. (14 балів)

ІІ. Запиши речення, усунувши риску на місці орфограми, вставивши замість крапок відповідні літери та розставляючи пропущені розділові знаки. Побудуй його структурну схему. Виконай повний синтаксичний розбір 
 ( підкресли члени речення, надпиши над кожним словом частину мови, дай загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням).
І чомусь згадується все що бозна/з/яких часів роз..єднувало і забуває..я а то й зумисне стирається зовсім недалеке рідне що єднало билося та й досі ще б’ється в тисячах людських сердець.                                   (6 балів)

ІІІ. Відреагуй речення і запиши їх.
1.Оголошується наступний порядок денний. 2. Іван не мав ніякої уяви про космічні катастрофи. 3. Ця вулиця носить ім’я Богдана Хмельницького. 4. Хто стукає, тому й відкривають.5. Іван та Андрій – старі приятелі. 6. Біля семи десяти відсотків учнів користуються нетом. 7. Письменник зробив дарчу надпись на книзі. 8. Чудовий осінній день вражає нас своєю чудесністю.                                                                                    (8 балів)
ІV. Дай відповіді на запитання, дотримуючись чіткості та лаконічності у висловленнях.
1.Поясни, як пишуться слова контр/атака, контр/удар і контр/адмірал.          (3 бали)
2.Яким способом утворилися слова  майбутнє, водограй, юнь, прибережний?(2 бали)
3. Запиши слова дзвякати, джміль, контрастний у фонетичній транскрипції.                                                                                        (3 бали)
4. До якої групи відмінювання належать слова двір, богатир, мебляр, директор, Ігор, школяр?                                                                    (3 бали)
5.Яке значення слів феєричний, завуальований, пастельний, ефемерний? Чи належать ці слова до запозичених? Якщо так, то добери українські відповідники.                                                                                        (4 бали)
6. Чи потрібна кома перед як? Відповідь аргументуй.
1) Ім’я Івана Сірка як ватажка оточене було ореолом нездоланності. 2)Усе життя Іван Сірко провів на війні і як справжній патріот присвятив його боротьбі з ворогами.                                                                                             (3 бали)

11 клас
Українська література
І. Дай стислі пояснення.
1.Яка відмінність між оповіданням і новелою? Відповідь ілюструй прикладами.                                                                                               (2 бали)
2.Які зорові та слухові образи використано в оповіданні «В житах» Г.Косинки?                                                                                                 (2 бали)
3. Розкрий зміст фрази «стильове розмаїття мистецтва 1920-х років» 
(2 бали)
4. Які особливості жанру твору «Я (Романтика) М.Хвильового?(2 бали)
5. Які художні особливості лірики Є.Плужника?                           (2 бали)
6. Дай визначення поняттям вітаїстичність, експресіонізм, кларентизм.
(3 бали)
ІІ. Заповни паспорт твору:
Зустрілись двоє, пізно, по зимі,
Та вже й на скронях паморозь зимова.
Пішли удвох, на цілий світ самі.
Він – слово їй, вона йому – два слова.
Без спогадів. Обвітрена весна
Була з дощами. Згадувать? Для чого?
Посіяно і скошено. Рілля
В обох в душі й одна молитва – Богу.
Отак і йдуть, за осінню - зима,
А їм на двох одна вузька стежина.
Коли завія, а коли весна
Назустріч усміхнеться голубино.
По дрібці солі, по ковтку води,
Усе на двох – печалі за плечима.
Зустрілись двоє. Роки молоді
Їм вслід дивились заздрими очима.
                                                      Валентина Белі
1.     Літературний рід і жанр.
2.     Тема.
3.     Мотиви твору.
4.     Образи.
5.     Ідея.
6.     Строфа ( особливості її будови).
7.     Римо-ритмічні особливості мови поетичного твору.
8.     Різноманіття художніх засобів у творі.                       (9 балів)
ІІІ. Напишіть твір на тему «Де лад – там і скарб». На підтвердження своїх аргументів використай приклади із творів, зі змістом яких відбулося знайомство на уроках української літератури.                                           (12 балів)




Немає коментарів:

Дописати коментар